Siirry sisältöön

Asiakkaat kertovat: Vedenlaatu ja asiakaspalvelu ovat vesilaitoksen valttikortit 

Yhä useampi valitsee kunnallisen veden varmistaakseen puhtaan hanaveden ja helpottaakseen arkea. Sekä yksityishenkilöt että yrittäjät ovat tyytyväisiä Kemiönsaaren veden laatuun ja saamaansa palveluun.

Tällä hetkellä noin 1 870 kotitaloutta on liitetty kunnalliseen vesiverkkoon. Vesilaitoksen toimintakuluja kattavaa maksua vastaan voi olla varma siitä, että hanasta tuleva vesi on tarkoin valvottua ja täyttää korkeimmat laatuvaatimukset. Tapasimme kaksi vesilaitoksen asiakasta. 

Maila Vienola ja Herbert Lundström kuuluvat niihin talouksiin, jotka ovat päättäneet liittyä vesihuoltoon. Mattkärrin tila sijaitsee Kemiönsaaren vesilaitoksen toiminta-alueen ulkopuolella, mutta pariskunnalle oli silti tärkeää päästä mukaan kunnalliseen vesiverkkoon. Tila oli omassa viljelykäytössä vuoteen 2021 saakka, mutta sen jälkeen pellot on vuokrattu eteenpäin. 

Pariskunta mainitsee kaksi syytä liittymiseensä: huoli tulevista sukupolvista ja taattu hyvä vedenlaatu. 

– Kaivovesi on ollut ihan ok, mutta viime vuosina olemme joutuneet kamppailemaan bakteerien kanssa. Halusimme myös varmistaa, ettei seuraavan sukupolven tarvitse huolehtia hanaveden laadusta, sanoo Lundström. 

Vienolan ja Lundströmin perheelle tämä oli kaikkein mukavin ja ympäristön kannalta paras ratkaisu, vaikka sen edellyttämä kiinteistön putkiston uusiminen olikin suuri investointi. 

He ovat molemmat tyytyväisiä. Heidän mielestään oli mukava saada hyvää palvelua ja olla yhteydessä vesilaitokseen sekä suunnittelun että käyttöönoton aikana. 

– Tottahan se vaatii hieman taloudellista liikkumavaraa, mutta nyt meidän ei tarvitse miettiä talousveden laatua tai järjestelmän toimintavarmuutta seuraavaan kolmeenkymmeneen vuoteen. Nukumme yömme rauhassa. Tämä sopii meille, ja uskon että se sopisi monelle muullekin, sanoo Lundström. 

Minulla on monta syytä olla tyytyväinen. Meillä on hyvä vesi, ja palvelu on nopeaa.

Jonas Sahlberg, Kimitoö Brewing
Kemiönsaaren vesi on tärkeä ainesosa paikallisessa panimotoiminnassa 

Vretan kylässä sijaitsevan Kimito Brewingin tiloissa pannaan vuosittain tuhansia litroja olutta. Yhteen litraan olutta tarvitaan noin neljä litraa vettä. Niin suuren vedenkulutuksen vuoksi ei käytännössä ole vaihtoehtoja – kunnallinen vesiverkko on ainoa järkevä ratkaisu, sanoo Jonas Sahlberg. 

– Periaatteessa oma kaivo voisi olla mahdollinen, mutta tässä ratkaisee nimenomaan veden laatu. Vaikka vesi olisi ilmaista, huonolla vedellä ei tee yhtään mitään. Hyvä maku maksaa, Sahlberg toteaa. 

Aivan kuten Lundström, myös Sahlberg nostaa esiin vedenlaadun ja asiakaspalvelun vesilaitoksen vahvuuksina asiakkaan näkökulmasta. 

– Minulla on monta syytä olla tyytyväinen. Meillä on hyvä vesi, ja palvelu on nopeaa. Yhteistyö Kemiönsaaren veden kanssa toimii helposti ja olemme saaneet apua nopeasti aina kun sitä on tarvittu, Sahlberg kertoo. 

Maantieteellinen laajuus nostaa kustannuksia 

Harvaan asutussa Kemiönsaaressa suuri pinta-ala suhteessa asukasmäärään tarkoittaa myös pitkää vesijohto-osuutta asukasta kohden. Kemiönsaaren veden verkosto kattaa 517 kilometriä vesi- ja viemäriputkia, 81 linjapumppaamoa ja 379 kiinteistöpumppaamoa sekä kaksi vesilaitosta ja yhden jätevedenpuhdistamon. Jos kaikki toiminta-alueen kiinteistöt liittyisivät vesihuoltoon, asiakkaiden maksurasitus olisi pienempi, sanoo vesihuoltolaitoksen toimitusjohtaja Niklas Enestam. 

Liittyminen kunnalliseen vesiverkkoon on sijoitus omaan ja perheen terveyteen sekä saariston herkän luonnon suojeluun. Vesilaitoksen kattavan puhdistusprosessin ansiosta varmistetaan puhtaan veden saatavuus ja minimoidaan ravinnekuormitus vesistöihin. 

– Lisäksi täytetään lain vaatimukset, Enestam lisää ja kertoo, että vesilaitos pyrkii nyt saamaan kaikki toiminta-alueen kiinteistöt liittymään verkkoon. 

– Strategiamme on kartoittaa ne liittymättömät kiinteistöt, joilla on suurin ympäristövaikutus, ja asettaa ne etusijalle verkkoon liittämisessä, hän sanoo. 

Lue myös: