Kulttuurikasvatussuunnitelma
Kemiönsaaren kulttuurikasvatussuunnitelma on koulujen työkalu, jonka tarkoituksena on varmistaa oppilaiden yhdenvertainen pääsy kulttuurin pariin. Kulttuuriopetussuunnitelmaa koordinoi Kemiönsaaren kunnan kulttuuripalvelut, ja siihen sisältyy museopolku, kirjastopolku ja elämyspolku. Tällä hetkellä kulttuuriopetussuunnitelma on suunnattu luokille 1-9.
Miksi kulttuurikasvatussuunnitelma?
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on antaa kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuus tutustua monipuolisesti erilaisiin kulttuurisisältöihin ja -tapahtumiin sekä mahdollisuuksia luoda kulttuuria itse. Tuomalla kulttuuri osaksi koulua haluamme auttaa oppilaita käyttämään luovuuttaan, ilmaisemaan itseään, ajattelemaan kriittisesti ja ymmärtämään maailmaa paremmin. Kulttuuri voi yhdistää eri oppiaineita ja tehdä opetuksesta monipuolisempaa ja kiinnostavampaa.
Yksi kulttuurikasvatussuunnitelman tärkeimmistä asioista on, että se antaa kaikille oppilaille, taustasta riippumatta, saman mahdollisuuden osallistua kulttuuritoimintaan. Suunnitelma tukee kouluja ja opettajia taiteen, musiikin, draaman ja kirjallisuuden sisällyttämisessä opetukseen. Näin oppilaat saavat laajemman ja rikkaamman koulutuksen.
Lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan kaikilla lapsilla ja nuorilla on oikeus osallistua täysipainoisesti taide- ja kulttuurielämään.
Kulttuurikasvatussuunnitelman tavoitteena on auttaa oppilaita kasvamaan tietoisiksi ja sitoutuneiksi kansalaisiksi, jotka arvostavat kulttuurin roolia yhteiskunnassa. Osallistumalla kulttuuritoimintaan haluamme luoda perustan elinikäiselle oppimiselle ja vahvemmalle yhteiskunnalle, jossa kulttuuri on luonnollinen osa arkea.
Kulttuurikasvatussuunnitelma on työkalu kouluille, opettajille ja kulttuuritoimijoille. Sen avulla voimme nostaa esiin ja hyödyntää kulttuuria opetuksessa omassa kunnassamme. Kulttuuri ei ole vain jotain, mitä jaamme ja koemme yhdessä, vaan se on myös tärkeä osa elämäämme, identiteettiämme ja yhteiskuntaamme.
Kemiönsaaren kulttuurikasvatussuunnitelma
Kemiönsaaren kulttuurikasvatussuunnitelma on tällä hetkellä suunnattu luokille 1-9. Se koostuu kolmesta kulttuuripolusta: museopolusta, kirjastopolusta ja elämyspolusta. Eri polkujen sisällöt toteutetaan yhteistyössä ulkopuolisten toimijoiden kanssa tai omassa yksikössä/koulussa hyödyntäen saatavilla olevaa materiaalia. Ohjelmatarjonta ja materiaali voivat vaihdella ja kehittyä vuosittain, mutta pääpiirteissään ne pysyvät samoina.
Museopolku
Museopolun sisältö
Museopolku on museoiden osuus kunnan kulttuurikasvatussuunnitelmasta. Museopolku esimerkiksi takaa, että jokainen kunnan koululainen pääsee vähintään kerran peruskoulu-uransa aikana vierailemaan kunnan suuremmissa museoissa.
Kemiönsaaren kunnassa Sagalundin museosäätiön museot – Sagalund, Taalintehtaan Ruukinmuseo ja Björkbodan Lukkomuseo – sekä Konstsamfundetin Söderlångvikin kartano ovat merkittävässä roolissa koko kunnan kulttuurisisältöjen tarjoajina. Lisäksi Sagalund on myös lastenkulttuurikeskus, jonka toiminta perustuu kulttuuriperintökasvatukseen ja ympäristökasvatukseen. Sagalundin lastenkulttuurikeskus on Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton jäsen.
Museopolku on minimi, joka jokaisen koulun ja luokan tulee toteuttaa. Ota yhteys museoon, jos luokallasi tai koulullasi on lisäksi teema tai projekti, johon joku muu vierailu museossa tai koulussa sopisi.
Luokat 1-2: Koulukasvimaa
1-luokkalaiset osallistuvat koulukasvimaatoimintaan yhteistyössä Sagalundin museon ja lastenkulttuurikeskuksen kanssa. Kasvimaat sijaitsevat joko lähimuseon tai koulun omassa pihassa. Ensimmäisen luokan keväällä esikasvatetaan sekä perustetaan kasvimaa ja tehdään suorakylvöt. Toisen luokan syksyllä korjataan satoa ja valmistetaan sadosta ruokaa. Pienemmissä kouluissa voidaan pitää koko koulun yhteistä kasvimaata, kunhan jokainen oppilas pääse ainakin kerran kasvimaan hoitajaksi.
Sagalundin puutarhuri ottaa kouluihin yhteyttä ja kutsuu viljelemään.
Luokka 2: Lähiympäristö
2-luokkalaiset tutustuvat oman kylän lähiympäristöön. Taalintehtaan koululaiset pääsevät ruukinkävelylle. Kemiön koululaiset tulevat Sagalundiin opastetulle kierrokselle. Västanfjärdissä ja Rosalassa koulut saavat vierailijan koululle, ohjelma sovitaan tarkemmin koulujen omien toiveiden mukaan.
Sagalundin tai Ruukinmuseon edustaja ottaa yhteyttä ja kutsuu vierailulle tai sopii kouluvierailusta.
Taalintehtaan koulu 1-2 lk Ruukinkävely joka toinen vuosi
Dalsbruks skola 2 lk Ruukinkävely joka vuosi
Amosparkens skola 2 lk tutustuminen Sagalundin museoon joka vuosi
Kemiönsaaren keskuskoulu 1-2 lk tutustuminen Sagalundin museoon joka toinen vuosi
Västanfjärds skola 1-3 lk kouluvierailu joka kolmas vuosi
Hitis-Rosala skola koko koululle kouluvierailu joka kuudes vuosi
Luokat 3-4: Aikamatka Sagalundissa Kemiössä
“Koululaisena 1900-luvun alussa”
3-4 -luokkalaiset lähtevät aikamatkalle 1900-luvun alun Kemiöön Sagalundissa: ‘Koululaisilla on koulupäivän lisäksi paljon työtä myös kotona, missä onkin juuri leivontapäivä. Omavaraisuuden ajan positiivisen nuukailun ajatus eli korjataan, käytetään uudelleen ja kierrätetään tulee tutuksi. Koulussa päästään harjoittelemaan ainakin mustekynällä kirjoittamista ja nuhteetonta käytöstä.’ Kesto noin 2h.
Sagalundin lastenkulttuurivastaava ottaa yhteyttä ja kutsuu vierailulle.
Taalintehtaan koulu 3-6 lk joka neljäs vuosi
Dalsbruks skola 3-4 lk joka toinen vuosi
Amosparkens skola 4 lk joka vuosi
Kemiönsaaren keskuskoulu 4 lk joka vuosi
Västanfjärds skola 1-3 lk joka kolmas vuosi
Hitis-Rosala skola koko koulu joka kuudes vuosi
Luokat 5-6: Aikamatka Ruukinmuseossa Taalintehtaalla
“Ruukin työpäivä”
5-6 luokkalaiset aikamatkailevat Taalintehtaan Ruukinmuseossa: ‘Tehtaan pilli soi ja työpäivä alkaa. Aikamatkan aluksi jokainen osallistuja saa 1900-luvun alun ruukkilaisen roolin ja työtakit vedetään päälle. Lapset pääsevät itse valamaan, takomaan, nikkaroimaan ja suunnittelemaan. Samalla opitaan ruukkikylän historiasta ja elinoloista.’ Kesto noin 2h.
Sagalundin lastenkulttuurivastaava ottaa yhteyttä ja kutsuu vierailulle.
Taalintehtaan koulu 5-6 lk joka toinen vuosi
Dalsbruks skola 5 lk joka vuosi
Amosparkens skola 5 lk joka vuosi
Kemiönsaaren keskuskoulu 5-6 lk joka toinen vuosi
Västanfjärds skola 4-6 lk joka kolmas vuosi
Hitis-Rosala skola koko koulu joka kuudes vuosi
Luokka 7: Ohjelma Söderlångvikin kartanomuseossa
7-luokkalaiset vierailevat Söderlångvikin kartanomuseossa tutustumassa Amos Andersonin elämään, kattavaan taidekokoelmaan sekä vaihtuviin taidenäyttelyhin.
Söderlångvikin tuottaja ottaa yhteyttä ja kutsuu vierailulle.
Luokka 8: Kouluvierailu
“Kyläni ennen, nyt ja tulevaisuudessa”
8-luokkalaiset saavat luokkaan vieraaksi Sagalundin tai Taalintehtaan Ruukinmuseon museon edustajan. Tutkitaan yhdessä museon valokuva-arkiston aarteita ja pohditaan kuinka oma kylä on vuosien varrella muuttunut.
Sagalundin tai Taalintehtaan Ruukinmuseon edustaja ottaa yhteyttä ja sopii vierailuajankohdan.
Luokka 9: Lasinpuhallustyöpaja (vapaavalintainen sisältö)
Sagalund tarjoaa 9-luokkalaisille mahdollisuuden tutustua lasinpuhaltajan ammattiin lasitaiteilija Jarl Hohenthalin lasihytissä, joka sijaitsee Taalintehtaan vanhassa Takkirautavalimossa. Oppilaat pääsevät myös itse kokeilemaan lasinpuhallusta.
Sagalundin lastenkulttuurivastaava ottaa yhteyttä ja kutsuu vierailulle.
Huom! Tämä on vapaavalintainen sisältö. Kyydit Taalintehtaan lasihytille tulee kustantaa itse.
Museopolun yhteyshenkilö on Kristiina Tiainen. Sagalundin museon yhteystiedot löytyy täältä. (siirryt toiseen palveluun)
Kirjastopolku
Kirjastopolun sisältö
Kirjastopolku on kirjastojen osuus kunnan kulttuuriopetussuunnitelmasta. Kirjastopolku takaa esimerkiksi sen, että jokainen oppilas vierailee kirjastossa vuosittain ja saa tutustua kirjaston eri palveluihin.
Kemiönsaaren kunnassa kirjastot sijaitsevat Kemiössä, Västanfjärdissä, Taalintehtaalla ja Hiittisissä. Tämä tarkoittaa, että kaikilla kouluilla on oma, paikallinen kirjasto, mikä on valtava rikkaus sekä oppilaille että kouluille. Kirjastopolun ansiosta oppilaille kehittyy luonnollinen suhde kirjastoon.
Kirjastokäynti
Varaa luokallesi tai ryhmällesi aika kirjastokäynnille. Vierailuajan voi varata esim. neljän viikon välein toistuvaksi, jolloin lainattujen kirjojen palautus onnistuu mukavasti laina-ajan puitteissa. Oppilaat voivat vierailullaan saada opastusta tiedonhakuun ja kirjaston käyttöön tai saada apua sopivien kirjojen löytämiseen.
Voit myös hankkia luokka- tai koulukohtaisen kirjastokortin
Voit varata ajan kirjastokäynnillenne palvelutiskiltä, puhelimitse tai sähköpostilla.
Kerro varatessasi:
- Toivottu vierailupäivä ja kellonaika
- Luokka-aste, oppilaiden määrä ja vastaava opettaja
- Mahdolliset erityistoiveet
(siirryt toiseen palveluun)Löydät kirjastojen yhteystiedot Kirjastot-sivulta(siirryt toiseen palveluun). Koko kirjastopolku on luettavissa täältä.(siirryt toiseen palveluun)
Esikoulu: Kivaa kirjastossa!
Kivaa kirjastossa! Tutustumme kirjastoon.
Luokka 1: Tervetuloa kirjastoon
Kirjasto ottaa lukuvuoden alussa yhteyttä opettajaan ja antaa jaettavaksi kirjeet oppilaiden vanhemmille. Kirje sisältää tervehdyksen ekaluokkalaisen vanhemmille, kirjastokorttihakemuksen, kirjaston käyttösäännöt sekä aukioloajat.
Vanhemmat täyttävät korttihakemuksen ja palauttavat sen opettajalle. Luokanopettaja tuo lomakkeet kirjastoon ja sopii ajankohdan ensimmäistä vierailua varten, joka voi tapahtua joko koulun tai kirjaston tiloissa. Ensimmäisellä vierailulla jaamme oppilaille omat kirjastokortit ja keskustelemme yhdessä kirjastosta.
Toinen vierailu tapahtuu kirjastossa. Tutustumme lastenosaston kirjoihin ja siihen, mitä kirjastossa voi tehdä. Opimme kuinka kirjoja lainataan ja kuinka niistä pidetään huolta. Halutessanne on myös mahdollisuus esim. lyhyeen satutuokioon jollakin myöhemmällä vierailukerralla.
Luokka 2: Kirjaston aakkoset
Opettelemme etsimään kirjoja kirjaston hyllyistä leikillisten tehtävien avulla. Tutustumme aakkosjärjestykseen ja kirjojen löytämiseen lasten tietokirjaosastolta. Keskustelemme myös tietokirjojen ja kaunokirjojen eroista.
Luokka 3: Lukuiloa
Kolmannen luokan Kirjastopolku-toiminta keskittyy lukuinspiraation edistämiseen esim. lukukampanjan, kirjavinkkauksen, kirjailijavierailun, lukudiplomin tai muun lukuilotoiminnan avulla, joka tukee opettajan työtä.
Kuten muinakin vuosina, luokka on tervetullut lainaamaan niin usein kuin haluaa. Kirjaston henkilökunta ja opettaja auttavat oppilaita löytämään sopivaa luettavaa.
Luokka 4: Blankan ystäväksi
Opettelemme etsimään kirjoja Blankan tietokannasta sekä varaamaan ja uusimaan lainoja Blanka.fi:ssä. Esittelemme Blankan e-kirjaston.
Jos koululla on erityinen tutkimusteema käynnissä, voidaan harjoitustehtävät muotoilla niin, että ne tukevat teemaa. Paras paikka tälle opastukselle on koulun tietokoneluokka.
Toinen opastuskerta järjestetään kirjastossa, missä tutustumme kirjojen löytämiseen luokkien ja osastojen mukaan. Harjoittelemme etsimällä kirjoja Blanka.fi:stä ja hyllyistä. Harjoitukset muotoillaan koulun tutkimusteeman mukaan.
Luokka 5: Lukuiloa
Viidennen luokan Kirjastopolku-toiminta keskittyy lukuinspiraation edistämiseen esim. lukukampanjan, kirjavinkkauksen, kirjailijavierailun, lukudiplomin tai muun lukuilotoiminnan avulla, joka tukee opettajan työtä. Kuten muinakin vuosina, luokka on tervetullut lainaamaan niin usein kuin haluaa. Kirjastohenkilökunta ja opettaja auttavat oppilaita löytämään sopivaa luettavaa.
Luokka 6: Tutkitaan
Keskustelemme lähteistä ja lähdekritiikistä netissä, miten Google ja Wikipedia toimivat, copy+paste-käytännöstä sekä tekijänoikeuksista. Teemme tiedonhakua koulussa ajankohtaisena olevasta aiheesta, esim. ryhmätöihin liittyen.
Luokkaa tuetaan tiedonhaussa niin kirjasto- kuin nettiympäristössäkin.
Tiedonhakuopetus suunnitellaan etukäteen yhdessä opettajan kanssa niin, että kirjaston tarjoama opastus tukee koulussa käynnissä olevaa opetustoimintaa, ja että ajankohta on yhteensopiva. Tiedonhaku koetaan merkityksellisemmäksi jos se sidotaan oppilaan omiin tiedontarpeisiin. Opettaja saa mielellään vielä toistaa uutena tietona tulleet asiat oppilailleen vierailun jälkeen.
Kirjastopolun yhteyshenkilö on . Kirjaston yhteystiedot löytyy täältä. (siirryt toiseen palveluun)
Elämyspolku
Elämyspolun sisältö
Elämyspolku on kulttuuripalveluiden osuus kunnan kulttuuriopetussuunnitelmasta. Elämyspolku pyrkii tarjoamaan oppilaille monipuolisen valikoiman kulttuurielämyksiä ja näin täydentämään museopolkua ja kirjastopolkua.
Teatteriesitykset, konsertit, sirkusesitykset, elokuvateatterikäynnit ja nukketeatteriesitykset ovat esimerkkejä tapahtumista, joita tarjotaan elämyspolun kautta. Luokat saavat tiedon tapahtumista hyvissä ajoin etukäteen.
Nykyisen kulttuurikasvatussuunnitelman on sivistyslautakunta hyväksynyt vuonna 2022. Hyväksytyn suunnitelman mukaan 1., 4. ja 7. luokille tarjotaan kulttuurielämys joka kolmas vuosi. Kemiönsaaren kunnan kulttuuripalvelut tarjoavat kuitenkin kouluille kulttuurielämyksiä useammin, ja siksi pyrimme SKAPA-hankkeen yhteydessä vuosina 2024–2027 kehittämään ja päivittämään kulttuuriopetussuunnitelman vastaamaan todellisuutta. Ottakaa rohkeasti yhteyttä, jos teillä on muita teemoja tai projekteja, joihin jokin tietty tapahtuma sopisi.
Elämyspolun yteyshenkilöt ovat kulttuurisihteeri Hanna Ödling-Rinne tai lasten kulttuurista vastaava Anu Mäkinen.
Yhteystiedot
-
Hanna Ödling-Rinne
Kulttuurisihteeri 040 751 9836 hanna.odling-rinne@kimitoon.fi
-
Anu Mäkinen
Skapa-hankevastaava ja lastenkulttuurivastaava 040 137 3948 anu.makinen@kimitoon.fi